teruskanlah...

Thursday, July 3, 2008

Kisah manusia dengan duit....

Last tuesday, aku pergi stesyen petronas which is ada mesin ATM lah..nak buat transfer credit kat kakak aku sebab mintak tolong dia bayarkan melalui maybank2u..aku ni pun satu maybank2u tak pernahnya nak ingat id apa ke , kata laluan semua tak ingat sampai banyak kali buat pun lupa...nak jadikan citer apa yang buat aku lalok ntah masa tu lepas aku dah buat transfer then keluar slip bank aku terus blah..YA ALLAH aku tertinggal kat dalam ATM Machine tu!!!....yang lagi nak tambah lalai aku ni esoknya baru aku perasan....then baru aku call bank mintak block..

Pastu aku pergi bank minta kad baru...orang bank tolong cek kat just after 2 minutes aku buat transfer credit tu ada org dah withdraw habis kan duit aku..alhamdullilah aku dah settlekan semua benda besar2 macam keta..then yang tinggal untuk aku servis keta jer dalam dekat2 RM 200 (nasib baik beb)..so selamat ler org tu amik duit aku RM 150..org tu ..for sure org kat belakang aku masa beratur kat ATM tu which is aku tak perasan lansung rupa parasnya..aku biasa ler kadang bukan perasan org..sedangkan kat airport selisih artis 2-3 org aku tak perasan sampai member aku naik heran..

so...inilah membezakan manusia dengan manusia lain..kekuatan iman dalam hati..aku tak kata aku ni kuat iman cuma kalau aku ditempat org belakang tu aku akan kejar dan pulangkan kad tu..same case jadi kat kawan aku..dia jadi org kat belakang, dia citer sepantas kilat dia kejar org yang tertinggal kad dalam machine tu...kalau tak kuat iman dalam hati memang ler rezeki boleh dikatakan depan mata kan...tapi sekuat mana hati nak kata benda itu tidak amanah, tidak halal dalam menjadikan darang daging..

Aku sejak kecik lagi, bapak aku ajar jangan ambik duit org, duit yang kita jumpa walau 1 sen walau 10 sen sekali pun walau besar mana pun lah...benda tu lah yang menjadi aku kuat..aku memang cukup takut walau kekadang 50 sen ker berapa RM ker aku memang takut nak ambik..

Untuk org yang ambik tu, aku memang redha..senang jer aku fikir itu memang dah tertulis agaknya bukan rezeki aku, aku redha ler...tak jadik ler aku servis keta bulan ni...cuma apa yang dia buat tu biarlah antara dia dengan ALLAH...:)

No comments: